dilluns, de juliol 13, 2009

L´Arròs de Llamàntol

Llomàntol,Llamàntol o Llobregant.

El llamàntol és, juntament amb la llagosta, l’altre gran crustaci. Té unes pinces grans i desiguals, arrodonides i planes. Les antenes també són llargues, però no tant com les de la llagosta. La closca està pigmentada amb tons blaus, damunt d’un matís negre dominant que s’estén per tot el cos, excepte per la banda de sota. Sovintegen les taques violetes i vermelloses. La carn és una mica semblant a la de la llagosta, encara que no tan fina, però igual de ferma i, fins i tot, una mica més gustosa. El preu és més baix que el de la llagosta, però, tot i així, no deixa de ser car. És un altre dels animals que es poden criar en un viver.
Tot l’any s’agafen llagostes i llamàntols i, a finals d’estiu, solen ser més bons.
Totes dues espècies es pesquen normalment amb nanses i tresmall, encara que també se’n pot agafar algun exemplar amb l’art de l’arrossegament.

N’hi ha que són de color marró vermellós, que no són d’aquí i que es paguen molt bé de preu. La closca és més suau i la carn no és tan gustosa. Els en diuen els "ianquis” i crec que són del Canadà. El cap és més petit i punxegut, les pinces més grans i el color marró fosc o marró amb absència de pintes blanques.




Per fer el arrós
El Arròs a la meva manera.
Arròs de llamàntol.
Ingredients

Ingredients per a 6 persones
2 llamàntols de 400 g o bé 1 de 800 g més o menys
1 pebrot verd, mig pebrot vermell, 2 cebes mitjanes i si són de Figueres millor
2 o 3 tomàquets vermells, sal i oli d’oliva, i, si voleu, uns quants pèsols
2 o 3 grans d’all
Arròs bomba o del que tingueu que us agradi
 (jo en faig servir un del delta de l´Ebre que es diu Molí de Rafelet)


Jo faig servir un del delta de l´Ebre que es diu Moli de Rafelet.
La quantitat  de l’arròs depèn del que mengeu a casa, jo en faig bastant. Una manera de calcular l’arròs a fer servir pot ser d’una tasseta d’arròs cru per cap i tres tassetes de caldo per cada tassa d’arròs cru.
Un fumet de peix vermell o sinó el que tingueu fet a casa i si no en teniu cap, obriu el congelador que segurament i teniu algun cap de peix , ho feu bullir amb un tros de porro i ja n´hi ha prou.



També i podeu posar una sípía negre i quatre cloïsses, però no fa cap falta , només amb el llamàntol n´hi ha prou.



Preparació

En una cassola, posar-hi oli d’oliva i, acte seguit, els llamàntols. Tapar perquè es vagin coent i morint. Una vegada estiguin fets, s’aparten del foc i es tallen amb 2 o 3 trossos, depenent de la mida que tinguin els llamàntols (sobretot el cap ben obert perquè el gust es distribueixi bé per la cassola).
Es tornen a posar els llamàntols al foc i s’hi incorpora els pebrots tallats petits i la ceba perquè es vagi fent a poc a poc. Després es pelen els tomàquets i es trituren o es tallen ben petits, sense les llavors ni la pell. Quan els pebrots i la ceba estan quasi fets, s’hi afegeix el tomàquet i quan aquest estigui quasi llest, s’hi posa la picada d’all i julivert.
En aquest moment és quan s’hi poden afegir els pèsols, si n‘hi voleu.
Si, a més a més, decidiu posar-hi sípia i cloïsses, la sípía es posa a la cassola juntament amb el llamàntol i més tard les cloïsses.
Quan el sofregit està fet, cosa que vol dir ben cuit (el secret perquè et quedi un arròs molt bo és el sofregit, fet a poc a poc i que quedi molt cuit), després ja pots posar- hi l’arròs i deixar-ho coure, remenant 3 o 4 minuts a foc baix.
Quan el caldo esta a punt (bullint), s’aboca per damunt de l’arròs, es puja el foc i es deixa coure durant 13 o 15 minuts, tot depenent del cuit que ho vulgueu.
Si us agrada molt cuit, deixar-ho una mica més al foc. I si ho voleu una mica caldós, poseu-hi una mica més de caldo i deixeu-ho una parell de minuts més al foc.
Si us agrada com a mi, una mica cruet i molt torradet,  deixar-ho només 12 minuts coent-se  i el caldo justet. Després el deixo coure una mica més sense caldo, perquè es torri per sota. Quan paro el foc, el tapo un parell de minuts perquè s’acabi de fer.
Aquesta recepta és meva, no l’he copiat de cap llibre.



BON PROFIT.

19 comentaris:

Margot ha dit...

Que bó, que bo, que bo.
M'apasiona l'arrós.
Tot i que no en faig gaire.
A la meva parella no li agrada gaire.
Bonisim maca.
Petons.
Margot

Josepb.Menja de bacallà. ha dit...

Els peixos; Acabo de descobrir aquest blog... i per el que veig, meravellós sobre el món del mar i els seus fruits. Per a mi el peix sempre és aquest gran desconegut, doncs m'ho tinc que fer per a mi tot sol, doncs a casa -excepte el bacallà- no agrada a ningú més.
Josepb -menja de bacallà-

ELS PEIXOS ha dit...

margot
holaaa Margot!!!
Jo saps que faig??Com que m´agrada tanc el arròs i a casa ja els tinc una mica cansats, doncs faig sofregits basta'n grans perquè de peix no men falta..i desprès faig separacions i els congelo i quan tinc ganes de menjar arròs , encara que sigui per mi sola en faig.Saps que passa que em queda més bo si faig un sofregit gran que no pas petit.
Si un dia vens a veurem et prepararé per fer un arròs, i saps que també tinc el fumet fet per vendre??el fa el meu marit amb unes calderes que te molt grans, el peix li donem nosaltres i li queda molt bo.Quan vinguis te'n donaré un per provar.No vinguis els primers 15 dies d'agost que esta tancat.

ELS PEIXOS ha dit...

Que tal Josepb!!
Jo tampoc et coneixia, la veritat és que no tinc gaire temps per visitar molts blocs, ja m'agradaria....
A les cases sempre és el peix el que porta problemes, el meu fill em diu que li agrada més el peix del cole que el de casa...i a casa mengem el que sobra però d'aquest que veus en el bloc, que la majoria son acabats de pescar.
Els metges diuen que tenim que menjar peix blanc i blau 3 o 4 vegades a la setmana.
Molt de gust de coneix et , et visitaré.

Virtuts ha dit...

Guauuuu!! que bo ja saps que ens agrada molt aquest arròs!!!

Amb un llamàntol dels que vens esta per gaudir un munt.

Adeu Dolors

Celes ha dit...

Ole, ole y ole!!!!! Buenisimo. Te copio la receta...

Bsss

Pilar ha dit...

Has ido a poner uno de los platos que más me gustan, dime donde tienes tu tienda, que si es en Barcelona te visitaré. Besos

ELS PEIXOS ha dit...

Virtuts
Per l´agost en manjarem!!!

Celes
Seguro que tu sabes mas que yo...

Pilar
No estoy en barcelona guapa, estoy en la provincia.( MOllet)
Cuando quieras te espero.

La cuina vermella ha dit...

Hola Dolors, aquest arròs és tot un èxit!!!! Te una pinta estupenda!! Tens unes mans d'or per cuinar l'arròs!! un petó enorme bonica.

ELS PEIXOS ha dit...

La cuina vermell
Quan vulgueu, ja ho sabeu,aquí estem.
Com va tot ? esperó que bé..
Un petó.

Su ha dit...

Ay ay que buenisimooooooooo!! Con lo que me gusta...

Petons

RUBEN ha dit...

Ai Dolors! Que bo l'arròs de llamàntol, jo també tinc una recepta publicada en el blog! Deliciós!
Una abraçada

ELS PEIXOS ha dit...

Su
Es lo que más me gusta, pero me gusta hacermelo yo.
Un abrazo.

Rubén
Com estas , que contenta estic!!!
Que ja t´has posat a la feina??
Ara miraré el teu arròs.
Una abrasada.

Anònim ha dit...

Acabo de descubrir tu blog, a seguir haciendo cosas así de interesantes!!

un saludo
Jorge
http://pocohecho.wordpress.com/

ELS PEIXOS ha dit...

Pocohecho
No te conocía, he pasado por tu bloc pero no se ha quedado mi nombre.
Me alegro que te guste todo esto.
Yo he encontrado tus menús muy diferente e interesante.
Gracias por escribir.

El pare ha dit...

Dolors, avui volia fer un arròs amb peix i verdures, però he pensat de primer passar per casa teva, a veure quines idees suggeries. M'ha fet gràcia llegir que utilitzes l'arròs de la varietat "marisma" del Molí del Rafalet. Aquest passat mes de maig vàrem anar uns dies al Delta i en vàrem visitar les instal·lacions i segons ens van explicar és l'únic molí en que no hi addicionen productes químics a l'arròs perquè no es corqui, i a més el molen pel sistema tradicional... tot plegat comporta que és un arròs de cocció més ràpida que els que trobem normalment a la botiga. Si aquest mateix plat, es fes amb un arrós "normal" penso que ben bé li hauries de tenir entre 3 i 4 minuts més.

No sé si cal que et digui que només llegir la teva recepta ja me n'han vingut ganes de tastar-lo.
Salut.

ELS PEIXOS ha dit...

Que tal , com estas ??
Ja saps més coses que jo d´aquest arròs. Jo el gasto des de que vaig anar a L'Ametlla de mar i en vaig comprar ...mai més hi gastat res més. Però jo crec que necessita una mica més de temps que els altres, bé , jo gasto el bomba i potser que tardi una mica més, no??
Fins aviat

Anònim ha dit...

Molt bo, l'arròs, però passa el corrector que amb les faltes d'aquesta recepta ja m'agafa una indigestió! jajaja!

ELS PEIXOS ha dit...

Molt bo Anònim el rodoli, que no tens nom ??
M´agrada que quan em critiquen em diguin el nom .....perquè si no semble que t´amaguis , no??
Moltes gràcies
Dolors

i també pots veure

Related Posts with Thumbnails